Wednesday, February 06, 2008

Aku, Petaling Street & Mydin

Sudah bertahun aku tidak menjejak kaki ke petaling street...ataupun lebey dikenali sbg PS Butik.. arinie aku bosan..so aku pun naek bas metro sampai ke depan mydin @ metrojaya lama. Aku mencarik kedai makan.. nampak mcD...tp arinie aku takbole makan daging kerana arinie adalah ASH WEDNESDAY dalam calendar Catholic. Takbole makan daging @ binatang la.. janji mende tuh berdarah..kenot makan. Then aku singgah la kat kedai vegetarian. Santap la kejap. Kebulur nie. Order wantan mee vegetarian & teh-c peng. Nyumm nyumm.. dap gak.
After brunch - Bekpes + lunch, aku merayau kat PS Butik. Jejalan tgk suasana orang nak sambut Chinese New Year besok. Bisnes berjalan seperti biasa. Pelancong bertauliah ramai, pelancong tak bertauliah pun ramai. Aku terasa cam duduk kat jakarta, bangkok, hanoi, bombay, bangladesh, yangon..etc etc etc... (dialog dalam one the william shakespear's piece..ada etc etc etc...byk tol etc dier). Arinie trafic tak sesesak biasa. Jalan bole tahan lenggang. Ke aku tak sedar sbb tido dalam bas tadi? Seperti biasa, aku mmg sker tido dalam bas & tren. Kalo naek teksi tak brani la, takot laks driver teksi tuh bawak aku merata, kang mencanak canak tambang teksi itu. Aku tgk keliling, ramainye la manusia kat area tgh town nie. Memacam ragam. Aku hanya windowshopping, sambil menikmati taufufa secara berdiri (ada satu gerai kecik kat PS tuh..taufufa & air soya dier sgt sedap). Aku masok kedai yg jual dvd, aku tatau la ori ke tak, tp aku sonok tgk byk koleksi kegemaran aku ada di kedai itu. Few kedai la aku jumper, yg paling besh, pasnie aku tau mana dah nak beli citer jepon & korea..drama bersiri la. Fuh...heaven lar aku rasa. Aku pepusing dalam kedai tuh, tgk komik... aku tingin nak duk bersila dan baca komik, tp aku takot plak kena halau. Batal je la niat tuh.
Selepas aku tawaf PS tuh, aku pun pi ke Mydin. Masok², alamak..ramainye orang! Uwaa..aku tgk barisan yg nak membayar, bermeter meter. Aku kena beli kertas or tgk² mende kat bahagian stationery. Peberet department aku nie. Aku sker belek pen, pensil, pemadam, kertas² warna dan segala peralatan tulis. Aku ambek folder file (nak buh segala sijil baru), kertas kaler², kertas transparent & hardboard. Murah la berbanding kat kedai biasa, selalunye kat Popular Bookstore jual hardboard tuh dekat 6hengget, nie aku beli kat Mydin baru 2hengget. Jimat Jimat. Aku sker gak pat sabun². Aku ambek clorox & aper tuh penyembur semot & lipas? Bukan ridsect... jenama lagi satu, aku tgk dalam tibi ada muncung panjang², aku teruja, aku pun nak try la nanti, sembor dalam lobang sinki, kot² ada lipas kuar. Aku dah ambek apa yg patut, masokkan dalam bakul, beratur kat cashier! Nak membayo pun berator dekat setengah jam??! Giler! Krem kaki aku.Ish..aku rasa ramai sgt orang arinie. Persal sumer pelancong asing nie keluar plak arinie??
Dah siap bayo, aku pun balik menaiki bas metro lagi. Hehehe.. senang sebenarnye, bas metro nie benti bebetol depan simpang umah aku. Nak pi KL..aku 1st yg naek, dari KL ke umah, aku last yg turun. Sekg tgh pikir, mlm nie aku nak watper? Nak ke mana? Duduk umah? Jejalan? Nak jejalan ngan saper & ke mana? Hmm... mari kita tunggu malam ini....

*penah terjadi, gegara aku tido dalam bas & tren, aku sampai kat destinasi, baru tersedar terlupa pakai spek. Bukak je mata, alamak..dunia ku kelam & kabur. Terpaksa patah balik umah, ambek speks. Heh.. menyusahkan sungguh biler sudah bermata 4.

Life. Is. Colourful. To. Make. My. Life. Wonderful.

2 comments:

[siti] said...

ini ptg la mau tgk org makan busat ma...

kalau melaka diorang g jonker street

ita.itu said...

babe..rindunye PS..