- Wonderful Life By Colourful AlisSaRa: Takkan Sumer Nak Pree?

Monday, January 07, 2008

Takkan Sumer Nak Pree?

Andaikan ini berlaku di bando beso..cam KL ini
Sejak dua menjak nie, byk betol komplen dari pihak ibu bapa tentang bayaran tambahan sekolah. Pelik aku mak pak skrg nie kan....(aku andaikan mereka ini dari sekolah bando la ek..kalo) udah la sekolah bando... berkiranye. Nak² plak sekolah yg mmg ader taraf nih. Sekolah bando yg ada nama la kiranye.. udah la yuran khas yg RM4.50 tuh dah mansuh. Yuran peperiksaan yg beso²... cam UPSR..PMR..SPM..& STPM pun dah mansuh untuk calon sekolah kerajaan. Buku teks pun dah pree. Hampir sumernye nak pree la. Tuh pun ramai juge yg komplen biler dikenakan bayaran tambahan. Tp bayaran jamban yg ada dilaporkan itu mmg la agak mengarot. Camner sekolah itu bole terpikir ttg bayaran itu eh? Sungguh brilliant idea sekolah tersebot. Aku tabik spring la!
Seb baek la skolah aku takder komplen mengarot cam yg dipampang dalam tv & surat kabo nih. Syukur... makpak skolah aku nie bayo je tanpa mengomel. Dierorang tau apa yg terbaik utk anak dierorang. Bayaran tambahannye takder la membebankan.. dan sumbangan PIBG yang sebanyak RM50 setahun hanya perlu dibayar oleh seorang anak saje. Kalo anak dier ader 4 kat skolah tuh pun, tetap bayo RM50 je. Kalo nak bagi lebey tuh, kiterorang terima je.
Nie aku nak masok la bab mak pak yg berkira sgt² nie kan. Tang bapa yg isap okok, rokok yg dier bako ari² tuh dier penah pikir tak..betapa membazirnye dier? Ibu² yg memakai make up mahal²... lipstick mahal²..tuh tak pikir gak kan? Tp biler nak bayo yuran yg sekali setahun itu...perghh... satu sen pun nak berkira ke???? Sian budak tuh yg nak blajo. Mak pak berkira sungguh nak membayo yuran tambahan itu. Tang bapak yg tukar kete...tukar sport rims la.. mak yg nak beli kasut tetiap bulan... melawa ajer...hahahahahahaha....
Tuh lom lg masok musim perayaan... perabot nak tukar baru.. serba baru la kiranye. Then pergi bercuti ke luar negara la. Ye la... mesti bermegah kan citer kat orang..pasal perabot baru.. kasut baru... ttg percutiaan ke luar negara..or dalam negara nih, janji bercuti la. Tuh pun mau makan beribu-ribu hengget tau! Tang bayaran tambahan yg lom tentu masok 50 hengget setahun itu pun, kecoh sampai masok tv...masok paper! Tp kalo anak sampai 4-5 orang..parah gak la... sian gak kan?? Betol, tang anak2 nye skolah, saper la nak jenguk kan??
Biar la skolah itu buruk ke aper... anak tuh duk menyalin je latihan dari whiteboard (skolah aku pakai whiteboard la) pun takper kan. Eii..takkan la asyik duit aku je nak kuar utk fotostat?? Takkan aku nak suruh budak aku lukis plak gambo2 yg susah nak lukis tuh. Mmg selalunye aku kuarkan duit sendiri utk fotostat...dan tak penah pun aku berkira. Langsir kelas???? Aku beli sendiri gak kainnye..dan aku anto jahit... upah pun aku bayo duit sendiri tau??!!!! Tuh sumer aku aku buat demi anak² didikan aku. Biar mereka duduk di dalam kelas yg selesa..cantek..comel...then biar dierorang rasa seronok nak datang skolah. Nie andaian nye la... anak2 murid aku ok. Tak komplen. Mak pak pun tak komplen sgt. Cuma selalu komplen biler anak dierorang nie gado ngan anak orang laen.
Nie aku pun nak share keadaan aku time aku tgh keje. Nak citer ttg kusi aku duduk dalam bilik guru tuh? Siap patah weh...tp tak penah pun kiterorang merungut. Laci meja? Tergolek...terkangkang... tercabut... tuh pun kerajaan tak penah pikir. Seb baek ar ada pihak yg prihatin...selepas 6 tahun aku duduk ngan laci aku yg tergolek itu..baru la tahun lepas direpair. Nak bilik yg ber-ekon?? Tuh pun tahun lepas baru dapat merasa duduk dalam bilik yg sejok. Kalo tak..mmg berkipas la aku, dan aku penah pengsan dalam bilik guru itu kerana aku mmg ada masalah sket ttg kepanasan ini. Kelakar kan..skolah dalam ibu kota..sungguh daif??? Kerana aper ropernye begitu? Kerana sekolah itu hanya mendapat bantuan modal...tp kiterorang tak kesah..janji anak murid dapat aper yg terbaik...tak duk kusi sedap pun takper... tak duk dalam bilik ekon pun takper... budak dapat kusi besh..meja besh...sumer utk anak murid...janji dierorang dapat sumernye la...
Lagi ttg bayaran tambahan... takkan baju sukan..seluar sukan pun nak pree gak kot??? Name tag.. neck tie... tuh mmg la kena bayar la kan. Tambah laks sekarang bahan mentahnye pun naek rega... dah tentu la itu sumer pun naek rega. Nak dapat t-shirt sukan yg diprint logo sekolah ngan rega 5 hengget...? Pasar malam pun takder jual la t-shirt rega tuh...
Nak apa lagi yg pree??? Masok tandas awam yg kat shopping complex skrg pun berbayo paling kurang sekali masok..50sen. Jgn terkejot kalo ader tandas yg charge RM2....tp nie tandas tahap bole tido kat dalamnye la kan..mmg wangi..cantek...bersih!

Ntah la.... maner der mende pree skrg kat dunia nih....ke ada??

Life. Is. Colourful. To. Make. Our. Life. Wonderful.

Labels: