- Wonderful Life By Colourful AlisSaRa: Aku Pening² Lalat

Monday, April 10, 2006

Aku Pening² Lalat


Aku terkedu. Terdiam. Bukan aku taknak melawan, kang aku melawan, dikatakan kurang ajo plak. Dah diam, dikata keras kepala. Yerp, mmg aku keras kepala. Dari kecik sampai la skrang aku keras kepaler, degil yg amat. Kalo aku kata camtuh, camtuh la. Kalo kata camnie, camnie la. Kalo aku kata aku takmaoo, mmg aku takmaoo. Tapi kalo aku kata aku nak mende tuh, sampai ke mati la aku akan usaha aku nak mende tuh. Peduli haper aku pun. Sampai kekadang mak aku pun penin paler ngan perangai aku, ini kan plak korang yg baru jer kenal aku, mesti korang penin kan? Skrang baru nak kenal aku ke aper??
Aku masih berakal, masih waras lagi utk berpikir. Kalo aku tak pakai paler utak aku yang bengap nie, takder lar aku wat mende yg 'thrill' yg aku tgh buat skrang nie pun. Baek aku dediam ikot cakap mak pak aku yg nun jauh di mata sana tuh. Lagi bahagia idop aku, senang lenang, goyang kaki dan mengangkang, tak yah nak idop sesusah camnie. Makan sorang, tidor sorang, sakit sorang, sumer sorang la bak kata diri aku nie, kesorangan. Korang sumer mak pak dekat. Aku saper ader kat sini??? Aku hidup sorang tau~! Korang paham tak.... camner rasanye biler hidup sesorang kat perantauan??? Kalo dalam satu pulau ke aper, bole la balek naek kete ke, bas ke, beskal ke, kete lembu ke...jalan kaki pun bole ( iklan shampoo jap..guna jari pun bole ), tuh pun sampai gak walaupun makan berhari. Kalo aku nak balek umah mak aku... fuh jenOh la nak menunggu 'belon' tuh weh. Tiket lagi, harga lagi, masa lagi, itu la, ini la, sesudahnye aku tak sampai umah mak aku. Aku bermalam je la kat umah aku nie. Kalo aku susah, aku sakit, sapa yang aku ader?? Aku mengharap kengkawan je yang ader kat sini. Sedara mara?? Ader, tapi aku malas nak kaco dierorang. Leceh, nanti memacam hal laks. Baek aku menumpang kasih kat kengkawan yg sudi kasihnya ditumpangi aku yg kerdil nie. Korang kesah ke aku tumpang kasih sayang korang tuh? Aku pinjam la mak pak korang...tuh pun kalo korang kasik. Kalo korang tak kasik, aku tumpang kasih sayang korang je la, tuh pun jadi la, daripada aku jadi kera sumbang kat sini.
AKU??? Naper aku jadi a bit possessive semalam? Semalam la...ari ahad... ( 9hb April 2006 ), kerana aku tidak sanggup terjatuh wat berkali-kali. Kalo dah terjatuh mesti luka ek, tak luka byk, mesti tercalar gak. Fuh...mesti pedih, Meleleh air mata. Kalo dah terjatuh, tampal koyok je la. Tak pun ambek gam gajah tuh, gam balek. Sesekali mesti bubuh iodin, ala...cecair yg kaler kuning² tuh, ader gak yg kaler ungu. Dah berkaler-kaler dah tmpt luka tuh. Pastuh mesti berparut. Buruknye roper kalo dah berparut. Sampai ke tua la nak bawak parut tuh nanti. Dikenang selalu la insiden yg membuat kiter terjatuh tuh. Dan hari² belek badan, tertengok parut, mesti tingat. Kalo kiter tak senyum sesorang, mesti nanges sesorang. Biasa la, lumrah kehidupan. Ada masa kiter jatuh tergolek, ader masa kiter ketawa keriangan cam kekanak riang ribena ( Waaa...Wee... junior juice.. nie dah air menoman lain ).
Aku sker tgk, memerhati gelagat orang. Nak kata aku nie kaki skodeng, BUKAN~! Tapi tuh la, kalo diberi peluang utk meng-skodeng orang, aku terima pelawaan tuh. Bukan selalu nak dapat peluangan keemasan nie? Bukan cam emas poh kong. Kedai emas poh kong ye la byk emas. Nie peluang keemasan maner nak carik?? Kekadang mende yg aku tgk atau jumper, secara tak sengaja. Cam dulu², aku tangkap dak romen dalam kete kat tmpt letak kete, tak sengaja tuh, aku tak berniat pun nak skodeng tau. Jangan salah paham laks. Aku ternampak gitu. Kohkohkoh~! Ader mende yang aku tau pun, tanpa aku teringin nak tau. Tak koser la nak ambek tau sebenarnye. Tapi, tau² aku diberitahu ( ntah, berbelit laks lidah aku, cam kellyng laks ek ). Kekadang kiter berpikir (cam aku kekadang terlebey pikir), naper mende nie jadi? Naper orang tuh wat camtuh? Kata camtuh? Tapi aku malas la nak siasat. Kalo aku nak siasat, baek aku masok edisi siasat NTV7. Ada gak paedah, tolong masyarakat ( bukan sampah masyarakat la ye..). Jangan aku disiasat sudah, tapi ader gak sebenarnye orang menyiasat pasal aku nie, pasal perbuatan aku. Tak disangka laks, punya la aku nie dicurigai, sampai disiasat. Tolong orang pun payah, tak tolong pun payah. Tapi aku lagi sker menolong, daripada aku hanya menganga, kalo aku mampu tolong, aku tolong ler. Aku hanya mampu tersenyum, tika pertolongan yang aku hulurkan dipertikaikan, dikatakan menipu. Aku akui, mmg aku menipu. Kenapa? Mengapa? For Me To Know, For U To Find Out. Bukan dia sorang je yang aku tolong, ramai yang kat luar tuh aku tolong. Sampai kekadang aku sanggup berkorban, asalkan dierorang nie tidak merasa kesempitan. Biar la aku tidak berbaju baru tapi kasut kena ader yg baru la ( kasut murah sket dari baju ), tak pi vacations jejauh seperti biasa, cukup la takat lepak kat bukit bintang & KLCC..( Pembetulan ek...mende nie takder kaitan ngan Tun Deng & Associates pun.. hanya rekaan semata-mata..huhuhuhu). Janji dierorang nie merasa sket kebahagiaan aku. Naper aku sanggup wat camtuh?? Pasal aku sayang kengkawan aku tuh pun. Aku sker share² apa yang aku ader. Kalo aku makan mee mamak, kengkawan aku pun makan mee mamak. Kalo aku makan spaghetti, kengkawan aku pun makan la spaghetti. Bukan tidak pernah aku ditabur janji² manis, dah biasa dah, dah tak heran pun. Dulu kata laen, skrang kata laen. Sampai ada yg siap berumahtangga, bertangga-tangga gak la umah dier, pasal takder lift. Aku bukan mengungkit atau berkira, cuma sekadar terkilan. Aku nie sekadar pemerhati bebas...angan² nak jadi pemerhati PBB tak kesampaian, tak memenuhi kriteria. Memerhati je la, tgu & lihat apa yang akan orang buat pada aku. Aku pasti, Tuhan tak la begitu kejam. What comes around will goes around. Ala, dah biasa sangat pun aku di-kencing. Merata-rata orang nie kencing la. Sampai bak orang kata, dah berak, tak reti nak flush toilet. Kalo dah kentot, sorok la camner pun, orang tau gak saper yg kentot. Mesti orang yg kentot tuh rasa resah gelisah, semacam je, pasal dah pas kentot, mesti nak berak. Tol tak??? (Ishh..pengotoq tol )
Berbalik kepada citer aku plak la, kekadang orang kata aku nie wat mende tak pakai otak. Bercakap tak pakai akal. Akal aku kekadang ilang sementara, bila marah menguasai diri, ilang la pertimbangan. Mungkin cara aku berbicara gak wat orang salah paham. Niat cuma bertanya atau memaklumkan. Ntah ek, nampaknye pasnie, aku rela berdiam diri. Berdiam diri sambil layan game tembak menembak. Banyak lagi games aku tak main nie. Main game snipers pun besh. Nak main yahoo pool, asyik nak menjolok lubang je, kekadang tersasar. Kalo main snipers, kiter tembak secara rambang pun bole terkena sasaran gak. Tapi jgn la tembak orang awam. Tembak la penjahat tuh. Main pool nie, konsentrasi kena penoh. Bukan takat skill nak menjolok tuh penting, skill nak placing que, skill nak shoot. Fuhhh... aku nie tangan tak bedong, tuh tangan bengkok sket, susah nak main pool. Baik main snipers, angkat je senapang, pastuh petik, tembak la merata, mesti ader sorang dua nye penjahat yg mati ditembak.
Berkali-kali dah aku cakap aku akan berdiam diri. Nampaknya nie kali, aku cuba lagi. Cuba dan cuba dan cuba. Try & error. Jangan la aku nie cepat marah & cepat bengang.

Kepada sapa yang berkenaan, hukumlah aku jika ko rasa nak menghukum. Aku sedar sapa diri aku. Aku hanya ingin menjadi diri aku. Aku tidak ingin menjadi orang lain seperti mana yang ko idamkan. Mungkin ader sket dalam diri aku nie yang perlu diperbaiki tapi tidak bermakna aku berubah sepenohnya dan aku ilang identiti diri ku sendiri. Aku tidak berubah sebenarnye. Cuma ko je yg terasa aku dah berubah. Jika aku berubah sekali pun, ko yang buat aku berubah.