- Wonderful Life By Colourful AlisSaRa: Bulan Ramadhan

Monday, September 24, 2007

Bulan Ramadhan

Bulan Ramadhan Al Mubarak bermakna sumer muslim dan muslimat berpuasa dari subuh hinggalah ke waktu maghrib. Namun kekadang aku juge kena poser kerana beberapa perkara yg tidak dapat dielakkan. Ramai rakan²ku yg mengalakkan aku berpuasa sama demi kesihatan.

“Kasik la perot ko tuh berehat sementara. Setahun sbulan dier berehat. 11 bulan tau perot ko tuh bekerja.”

“Dgn berpuasa, byk penyakit bole ilang.”

Hehehehe..macam² hal lar dierorang nie. Aku bukan taknak berpuasa, tapi azabnye nanti aku yg tanggung. Mempunyai penyakit gastrik yg tahap kronik dan hampir menghidapi ulser usus. Heh… kalo kelaparan melampau, aku akan sakit perot, muntah² dan bukan setakat muntah biasa, malah aku akan muntah darah.

Kesah yg aku nak citer sebenarnye nie.. apa yg terjadi kat aku pada bulan Ramadhan nie. Bengong je..

  1. Aku akan mula pakai skirt (panjang atau pendek) dan blouse setiap hari bekerja. Kalo dulu aku hanya pakai sekali seminggu atau sekali 2 minggu kerana aku kurang selesa, rata² yang aku akan jumper pada waktu bekerja adalah kaum adam. Senang sket aku nak gi makan kalo aku pakai skirt + blouse. Kalo aku pakai baju kurung, konpom aku akan dipandang atas bawah, dijeling walaupun takat tapau makanan.
  2. Aku rasa sgt bahagia kalo gi ke tempat makan contohnye KFC, mcD atau kedai mamak. Tak perlu beratur panjang. Meja kosong pun byk. Tak perlu nak kelam kabut.
  3. Aku akan bawak paperbag kecik. Maner lar tau kot² aku nak tapau aper² ke. Aku segan gak kalo bawak bungkusan makanan ke hulu ke hilir. Bukan bole kira, kekawan yg takbole berpuasa tuh sker buli aku. Aku dalam perjalanan nak ke tmpt keje, ada plak yg sms or tepon,

“Weh, tlg tapau aper². Beli air. Beli roti. Aku tak poser nie.”

Cam despatch plak rasa. Alar..takper …aku sedia berkhidmat utk rakan².

  1. Aku sonok sgt kalo gi toilet. Persal pe ek? Persal takder bau rokok. Almaklum lah, sebelah toilet pompuan, toilet lelaki. Kaum lelaki nie kalo dah masok jamban, aper lg… ‘membunuh diri’ ngan berasap di dalam jamban. Seb baek la jamban tuh bersih & wangi. Biler dah bau rokok, utak aku krem. Tension sbb aku takbole buat mende yg sama. (aku baek wor time keje..hakhakhak )
  2. Aku akan makan kueh mueh ari². Aku sgt gumbira pada bulan Ramadhan nie. Byknye kueh mueh yg dijual. Yg beshnye aku bole rasa byk kueh. Dijual 3 biji RM1, membolehkan aku ambek sebiji sejenis sampai 3 jenis utk cukupkan RM1. Syiok kan?

Last but not least, aku susah gak sebenarnye nak makan di khalayak ramai nie. Bukan aku takbole nak makan, tapi orang tak kasik! Susahnye bermuka Melayu nie walaupun aku bukan Melayu. Unik juge. Biler bukan bulan Ramadhan, orang bole cam aku bukan Melayu. Tapi bila bulan Ramadhan, kenaper orang ingat aku nie Melayu plak?

Beberapa hari yang lepas, jam baru menunjukkan 6pm, aku teringin nak merasa KFC nye combo Ria. Ala..yg ader nasi + ayam + kuah kacang + air sirap + sup bebola ayam. Aku teros ke konter KFC. Pesan Combo Ria.

Aku : Dine in, Makan Di Sini, Combo Ria, please.
Dia : Hmmm…
Aku : Makan kat sini, combo Ria.
Dia : Kak, bungkus ke?
Aku : Tak la. Makan skrg.
Dia : Kak, waktu berbuka lama lg.
Aku : Tak kira! Saya nak makan skrang gak! Nak Combo Ria. (sambil gelak dalam hati)
Dia : Kak, kiter kena hormat bulan Ramadhan. Tak bole makan di khalayak ramai.
Aku : Nak combo ria! Nak combo Ria!
Dia : Hmmm.. (Sian aku tgk muka budak tuh masa tu. Serba salah dier. )
Aku : Akak bukan Islam la. (Sambil aku tunjuk rantai yg ader Crucifix)
Dia : Mintak maap kak. Sori kak. Muka akak cam orang Melayu.
Aku : I’m a Malaysian, ok?

Miakakakakaka. Krem tak otak? Bukan sekali, tapi dah 2 kali aku kena sepanjang bulan Ramadhan tahun nie.